WAT IS DRY NEEDLING?

Dry Needling is een innovatieve behandelingsvorm binnen de fysiotherapie, die gericht is op het verbeteren van (vaak chronische) spierklachten. Bij deze therapie wordt gebruik gemaakt van dunne acupunctuurnaalden, waarmee ‘triggerpoints’ in spieren snel en effectief verholpen kunnen worden. Triggerpoints zijn pijnlijke verhardingen in spieren, die continu een verhoogde spierspanning afgeven en daardoor onder andere bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtsverlies en pijnklachten kunnen veroorzaken. Deze klachten kunnen in de directe omgeving van het triggerpoint gevoeld worden, maar ook op enige afstand hiervan.
Bij een behandeling met dry needling wordt een speciale gesteriliseerde naald, door de huid en spier, direct in een triggerpoint geprikt met als doel de spierspanning weer te normaliseren. Dit resulteert vaak in een directe pijnvermindering en een verbeterde mobiliteit van de spieren. Omdat er geen vloeistof wordt ingespoten, spreekt men van ‘dry’ needling.

HOE KUNNEN TRIGGERPOINTS ONTSTAAN?

• Door een verkeerde beweging of een ongeluk
  • Door langdurig verkeerde houding of overbelasting
  • Langdurige overbelasting met als veelvoorkomend probleem nek-armklachten (RSI, CANS )
  • Overbelasting bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gipsverband
  • Psychologische factoren zoals stress, depressie, onrust en vermoeidheid
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijv. ontstaan na een botbreuk)
  • Chronische infecties en allergieën
  • Slaaptekort

WAT VOEL JE TIJDENS EEN DRY NEEDLING BEHANDELING?

De steriele naaldjes, die voor dry needling gebruikt worden, zijn heel dun. Het zijn dezelfde naaldjes als die bij acupunctuur gebruikt worden. Nadat de fysiotherapeut het triggerpoint gelokaliseerd heeft, wordt het naaldje snel door de huid getikt. Dit is nagenoeg pijnloos.
Daarna brengt de therapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint toe; dit is een niet pijnlijk, dof gevoel. Als de punt van het naaldje het triggerpoint bereikt, kan het zijn, dat de spier kort even aanspant. Dit noemen we een “local twitch response”. Dit kan wat pijnlijk zijn en aanvoelen als een elektrisch schokje, waar u meestal even van schrikt.
De therapeut beweegt het naaldje op en neer om zoveel mogelijk vezeltjes van het triggerpoint los te maken. Afhankelijk van de spier waarin het punt zich bevindt en het aantal triggerpoints in de spier, kunnen de twitches soms hevig zijn. Als u daarbij uw bekende pijn voelt, is de kans zeer groot dat het een positief effect oplevert: de spier wordt soepeler, de bewegelijkheid neemt toe en de pijn kan al direct minder zijn.
Een ander fenomeen dat soms kan optreden tijdens de behandeling is een zogenaamde vegetatieve reactie: u voelt dat u het warm krijgt en zelfs een beetje gaat transpireren. Sporadisch komt het voor dat u zich ook beetje naar voelt. Deze reactie is, hoewel onplezierig, van voorbijgaande aard. Omdat er een vegetatieve reactie kan optreden, wordt er altijd in een liggende houding behandeld.
Dry needling is geen pijnloze behandeling.

WAT VOEL JE NA EEN DRY NEEDLING BEHANDELING?

Na de behandeling kan de spier flink gevoelig, stijf of beurs (“blauwe plek”) aanvoelen. De eerste uren is dit het meest aanwezig; ook is aanspannen van de net behandelde spieren dan pijnlijk. Na een nachtrust voelt het meestal al een stuk beter aan, maar vaak nog wel beurs. De napijn neemt geleidelijk af en kan tussen de 1 en 5 dagen duren. Daarna treedt een merkbare verbetering op, met name de eerder ervaren uitstralende pijnklachten nemen (aanzienlijk) af. De beweeglijkheid neemt juist toe, doordat de spier meer ontspannen is. Ook kan men verbetering ervaren in kracht en coördinatie.

WELKE KLACHTEN KUNNEN VOOR DRY NEEDLING IN AANMERKING KOMEN?

De behandeling richt zich met name op die klachten, waarbij spieren (vaak al langdurig) gespannen zijn en pijnklachten geven in een meer uitgebreid gebied. Bestaan de klachten langer, dan zijn er meestal meer spieren bij betrokken. Vaak breiden de klachten zich dan ook uit naar de wervelkolom.

VERGOEDING

Dry needling is een onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling en wordt door de zorgverzekeraar vergoed, indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie. Er worden geen extra kosten berekend voor de naaldjes.